این عادات بد کامپیوتری را کنار بگذارید



در دنیای امروز، اگر بتوانید کار خود را به بهترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید، در نهایت زمان کافی برای گذراندن با خانواده، دوستان و یا انجام پروژه های جانبی دیگر خواهید داشت. وقتی صحبت از زمان و عملکرد کاری به میان می‌آید، باید عادات بدی را در نظر بگیرید که می‌توانند به طور جدی بر بهره‌وری شما تأثیر بگذارند. در واقع، برخی از این عادات بد کامپیوتری حتی می توانند تاثیرات مضری بر سلامت جسمانی شما داشته باشند. با این حال، مثل همیشه توصیه می کنیم به جای شکایت از فناوری های جدید، بیشتر روی عادت های خود تمرکز کنید و سعی کنید تا حد امکان آنها را اصلاح کنید. برای کمک در این زمینه در ادامه این مطلب از دیجی قصد داریم چند عادت بد کامپیوتری را که باید به آن ها توجه کنید را فهرست کنیم تا بتوانید از آنها دوری کنید و بهره وری و سلامت خود را بازیابید. وبگردی بدون هدف و بدون فکر بسیاری از شما حتما تجربه جستجوی چیزی خاص در گوگل را داشته اید، اما در نهایت به مقالات مرتبط یا نامرتبط دیگر دست پیدا کرده اید! چنین اتفاقی می تواند ساعت ها از وقت ارزشمند شما را برای خواندن مقالات بی ربط و تماشای ویدیوهای مختلف که هیچ ربطی به کار اصلی شما ندارد تلف کند. اگرچه وبگردی ایرادی ندارد، اما بهتر است با هدف و در زمان های خاص این کار را انجام دهید. بدترین چیز در مورد وبگردی بدون فکر این است که ممکن است متوجه نشوید که چقدر زمان صرف گشت و گذار در وب کرده اید! علاوه بر این، ناگفته نماند که پس از چنین حواس پرتی، به مدتی زمان نیاز دارید تا دوباره روی کار خود تمرکز کنید. خوشبختانه افزونه های مرورگر مفیدی برای این منظور طراحی شده اند و می توانید از آنها برای جلوگیری از حواس پرتی در حین کار استفاده کنید. به عنوان مثال می توان به افزونه StayFocusd اشاره کرد که برای گوگل کروم طراحی شده و می تواند زمان وبگردی شما را در وب سایت های خاص محدود کند و البته تمامی تنظیمات آن قابل شخصی سازی است. شلوغی برگه های مرورگر نتیجه وب گردی بی هدف و بدون فکر است، به این معنی که اغلب با ده ها و شاید صدها تب باز مواجه خواهید شد. احتمالاً این برگه‌ها را برای همان مقاله‌های جالبی که هنگام مرور وب با آن مواجه شده‌اید باز نگه داشته‌اید تا بعداً بخوانید. اما مشکل اینجاست که باز کردن تعداد زیادی تب در مرورگر وب به منابع سیستم به خصوص حافظه رم فشار وارد می کند و عملکرد کامپیوتر را تحت تاثیر قرار می دهد. باز کردن چندین تب حتی ممکن است منجر به از کار افتادن مرورگر شود که می تواند مستقیماً بر بهره وری شما تأثیر بگذارد. در حالی که مواقعی وجود دارد که ممکن است دلیل خوبی برای باز کردن تعداد زیادی برگه وجود داشته باشد (مثلاً هنگام تحقیق در مورد یک پروژه جدید)، در موارد دیگر، بستن آنها می تواند به بهبود بهره وری و افزایش عملکرد رایانه شما کمک کند. شلوغی دسکتاپ اگر دسکتاپ شما شبیه یک میدان جنگ به نظر می رسد، جستجوی یک فایل یا پوشه در درهم ریختگی مطمئناً یک چالش خواهد بود. دسکتاپ کامپیوتر مکانی برای ذخیره فایل ها برای دسترسی سریع و راحت است، اما بهم ریختن بیش از حد آن می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. درست مانند دفتر واقعی و فیزیکی خود، باید سعی کنید دسکتاپ رایانه خود را ساکت و مرتب نگه دارید تا بهره وری خود را به حداکثر برسانید. اگرچه روش مشخص و واحدی برای سازماندهی دسکتاپ وجود ندارد و هرکس بنا به سلیقه خود این کار را انجام می دهد، اما رعایت برخی نکات کلیدی می تواند برای مدیریت و سازماندهی فایل ها بسیار موثر باشد. به عنوان مثال، برای شروع، بهتر است از شر فایل های غیر ضروری، برنامه های استفاده نشده و محتویات سطل آشغال خلاص شوید. علاوه بر این، می‌توانید پوشه‌هایی روی دسکتاپ ایجاد کنید تا فایل‌های مشابه را ذخیره کنید و برنامه‌هایی را که بیشتر استفاده می‌کنید به نوار وظیفه پین ​​کنید. در ضمن فراموش نکنید که یک کاغذ دیواری مناسب نیز می تواند دسکتاپ را زیباتر و جذاب تر نشان دهد. خیره شدن بیش از حد به صفحه امروز، تقریباً تمام فعالیت های روزانه ما شامل یک صفحه نمایش است! چه بخواهید از رایانه برای کار استفاده کنید، چه از تلفن هوشمند برای برقراری ارتباط یا بازی استفاده کنید، یا دوست داشته باشید در اوقات فراغت خود از تلویزیون فیلم تماشا کنید، در همه این موارد باید به صفحه نمایش خیره شوید. در نتیجه ممکن است بخش زیادی از روز را جلوی مانیتور بگذرانید که می تواند بر سلامت و بهره وری شما تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش می تواند تولید هورمون ملاتونین را قبل از خواب کاهش دهد و بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. ناگفته نماند که کاهش کیفیت و کمیت خواب نیز می تواند بر بهره وری شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، حداقل قبل از رفتن به رختخواب، گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود را کنار بگذارید. علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نمایشگرها می تواند منجر به خستگی چشم و علائمی مانند سردرد، تاری دید، آبریزش چشم و غیره شود. برای مقابله با این مشکلات و استفاده کمتر از صفحه نمایش می توانید یک ساعت یادآوری برای خود تنظیم کنید و در فواصل زمانی معین استراحت کنید، روشنایی صفحه نمایش را به نحو مناسب تری تنظیم کنید و فعالیت هایی مانند کشش یا پیاده روی را در فواصل زمانی معین انجام دهید. وضعیت نشستن غیر استاندارد در حین کار با کامپیوتر ارائه وضعیت نشستن مناسب و نوع چیدمان میز می تواند تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و بهره وری شما داشته باشد. نشستن پشت کامپیوتر یا لپ تاپ در وضعیت نامناسب یکی از عادات بد رایانه ای کاربران است که ممکن است در ابتدا احساس راحتی کنند، اما به مرور زمان می تواند منجر به خستگی، گردن درد و کاهش بهره وری شود. بنابراین، اگر زمان زیادی را صرف نشستن در مقابل کامپیوتر خود می کنید، باید سعی کنید وضعیت نشستن خوبی داشته باشید تا ستون فقرات خود را سالم نگه دارید. می توانید با اطمینان از صاف بودن پاهایتان روی زمین، وضعیت بدن خود را بررسی کنید. کف پاهای شما باید روی زمین صاف باشد و زانوها باید در زاویه قائمه قرار گیرند. علاوه بر این، هنگام نشستن پشت میز، کمر خود را صاف نگه دارید و شانه های خود را شل نکنید. همچنین برای حفظ وضعیت بدنی سالم هنگام کار با کامپیوتر، بهتر است روی یک صندلی راحت و قابل تنظیم سرمایه گذاری کنید و بدانید که هزینه آن کاملاً ارزشش را دارد. در نهایت باید ارتفاع مانیتور کامپیوتر یا صفحه لپ تاپ خود را طوری تنظیم کنید که وقتی نشسته اید، چشمان شما با لبه بالایی صفحه نمایش همسطح باشد. این وضعیت به شما کمک می کند تا هنگام نگاه کردن به مانیتور موقعیت طبیعی بدن خود را حفظ کنید. ایمیل ها را به طور مداوم بررسی کنید مانند هر شکل دیگر ارتباط، ایمیل باید به شما کمک کند تا در بهترین حالت خود باشید، نه اینکه سرعت شما را کاهش دهد! بنابراین، اگر عادت دارید که در طول روز کاری به طور مداوم صندوق ورودی ایمیل خود را چک کنید و به آن پاسخ دهید، احتمالاً بهره وری شما آسیب می بیند زیرا مجبور خواهید بود دائماً بین صندوق پست ایمیل خود و کار اصلی خود جابه جا شوید. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید ایمیل ها را به طور کلی نادیده بگیرید. برای به حداکثر رساندن کارایی و بهره وری خود در حالی که از ایمیل های مهم مطلع هستید، می توانید زمان های خاصی را در طول روز برای بررسی و پاسخ به ایمیل ها اختصاص دهید. مثلا یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر. همچنین باید اعلان های ایمیل خود را طوری تنظیم کنید که با این زمان بندی هماهنگ باشند و در میانه کار حواس شما را پرت نکنند. علاوه بر این، می توانید از فیلترها و تنظیمات داخلی سرویس ایمیل برای سازماندهی خودکار ایمیل های خود در پوشه های خاص استفاده کنید تا بتوانید در زمان نیاز به ایمیل های مورد نظر خود به سرعت دسترسی داشته باشید. استفاده از رایانه در رختخواب این عادت بد رایانه ای نه تنها مانع بهره وری شما می شود، بلکه بر سلامت فیزیکی و عملکرد رایانه شما تأثیر منفی می گذارد. البته تختخواب بهترین مکان برای کار نیست، زیرا دائماً وسوسه می شوید که دراز بکشید و استراحت کنید و این می تواند منجر به کاهش بهره وری شما شود. علاوه بر این، دراز کشیدن یا نشستن طولانی مدت در رختخواب می تواند باعث درد گردن و کمر شود و این نیز می تواند کیفیت خواب شما را در طولانی مدت تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت، قرار دادن لپ تاپ بر روی سطوح نرم مانند تخت باعث اختلال در گردش هوا در زیر می شود و ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد، کاهش عملکرد یا آسیب به برخی از اجزای حیاتی شود. بنابراین، برای بهبود بهره وری و محافظت از رایانه خود، بهتر است یک دفتر کار مناسب در خانه خود ایجاد کنید که ارگونومیک و راحت باشد. برای افزایش بهره وری خود از شر این عادات بد رایانه خلاص شوید. امروزه استفاده از رایانه برای بهره وری بیشتر در کار کاملاً ضروری است و نمی توان آن را کاملاً کنار گذاشت. اما مانند هر ابزار مفید دیگری، استفاده از کامپیوتر قوانین خاص خود را دارد و باید بدانید که چگونه با آن کار کنید تا کار خود را به بهترین نحو انجام دهید و در عین حال سلامتی خود را به خطر نیندازید. بنابراین، ایجاد عادات خوب کامپیوتری و ترک عادت های بد برای به حداکثر رساندن عملکرد شما کاملا ضروری است. پیروی از نکات ذکر شده در بالا می تواند شروعی عالی باشد و به شما کمک کند تا امروز نسبت به عادات رایانه خود آگاه تر شوید و آنها را اصلاح کنید. البته سایر وسایل الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند نیز بخش زیادی از وقت ما را به خود اختصاص می دهند و در آینده بیشتر در مورد عادات بد مربوط به این دستگاه ها صحبت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید