بوم کسب و کار؛ چگونه یک کسب و کار جدید ایجاد کنیم؟


آیا قصد دارید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ یا از راه های مطمئن به دنبال سود بیشتر هستید؟ برای رسیدن به هدف خود فقط به یک بوم و یک خودکار نیاز دارید! اولین تعریف اکوسیستم کسب و کار اولین بار توسط کارآفرین سوئیسی الکساندر اوستروالدر بیان شد. اما پس از آن کسب و کارهای مختلف در سراسر دنیا از این روش استفاده کردند. در این مقاله به طور کامل بوم کسب و کار را توضیح می دهیم و نحوه استفاده از آن را توضیح می دهیم. توصیه می شود اگر کسب و کار خود را راه اندازی می کنید مطالعه این مقاله را از دست ندهید. هدف از بوم کسب و کار؛ از راه اندازی تا گسترش، چشم انداز کسب و کار یک برنامه ریزی بصری است که تمام استراتژی های کلیدی مورد نیاز یک کسب و کار را بررسی می کند. علاوه بر این، بوم کسب و کار تمام نکات مربوط به محل کار، درآمد، ارتباط با مشتریان و موارد دیگر را با دیدی کل نگر و کلی در نظر می گیرد. در این روش امکان تحلیل استراتژی برای شرکت ها نیز وجود دارد. با کمک اطلاعات به دست آمده می توان عملکرد شرکت را به روز کرد. محیط کسب و کار نقش مهمی در مراحل بعدی کسب و کار مانند انتخاب لحن برند، استراتژی بازاریابی، گسترش کسب و کار و کسب درآمد بیشتر دارد. برای اطلاعات بیشتر توصیه می شود مقاله لحن برند وبسیما را مطالعه فرمایید. هدف از بوم کسب و کار مشخص کردن نکات کلیدی و تمرکز بر روی آنهاست تا نکته حیاتی و مهم از دیدگان پنهان نماند. انعطاف‌پذیری طراحی بوم تجاری بسیار بالا است. می توانید با توجه به نیاز خود یک بوم مخصوص طراحی کنید تا سریعتر پاسخ شما را دریافت کنید. برای مثال تصور کنید می خواهید یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنید. برای این کار از کجا باید شروع کرد؟ در بازاریابی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ و در نهایت به چه میزان سرمایه نیاز خواهید داشت؟ مطمئناً چشم انداز کسب و کار یک حوزه تجاری جدید با شرکتی که قصد گسترش برند و فعالیت خود را دارد متفاوت خواهد بود. چگونه یک بوم تجاری بنویسیم؟ شناسایی 5 ابزار ارزشیابی ضروری اساس هر کسب و کار یا تولید محصول است. به طور کلی، “ارزش” مشتریان به پول تبدیل می شود. این تبدیل در صورتی است که نیاز مخاطب توسط محصول یا خدمات شما برآورده شود. به همین دلیل، برای ایجاد «ارزش» باید سؤالات زیر را از خود بپرسید: چه نیاز یا مشکلی را حل می کنید؟ چرا مردم به دنبال رفع این مشکل هستند؟ دلیل اصلی این مشکل چیست؟ کمک گرفتن از تیم های بازاریابی یا کارشناسان هک رشد یکی از مراحلی است که شرکت های مختلف در مسیر پیشرفت برمی دارند. هک رشد، به ویژه در دنیای دیجیتال، به کسب و کارها اجازه می دهد تا سریعتر رشد کنند و از رقبای خود پیشی بگیرند. پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با بازاریابی جدید، مقاله هک رشد چیست را مطالعه کنید. با این حال، استارت آپ های امروزی نمی توانند از این ابزارها و تکنیک های گران قیمت و متنوع برای راه اندازی کسب و کار و طراحی استراتژی استفاده کنند. در عین حال عقب نماندن از رقبا و پیشرفت سریع نیازمند یک نقشه ذهنی دقیق و قابل درک است که در هر نقطه قابل تغییر است. 1- توجه به مشتریان مقدمه ای برای شناخت ارزش کسب و کار مشتریان هر روز کیفیت محصول یا خدمات هر کسب و کاری را بررسی می کنند. با درک رفتار مشتریان می توان ارزش سازمان را به خوبی تعیین کرد. بخش مشتری در بوم کسب و کار به شما کمک می کند مخاطبان خود را بر اساس سن، جنسیت، علایق و عادات تقسیم بندی کنید. برای راه اندازی قسمت مشتری بهتر است به نکات زیر توجه کنید: مشکل یا نیاز چه گروهی از افراد قرار است حل شود؟ ارزش کسب و کار ما با ارزش کدام گروه یکسان است؟ آیا کسب و کارهای دیگری در زمینه فعالیت شما وجود دارد؟ اگر پاسخ سوال قبل مثبت باشد، باید ارزش ها و معیارهای کسب و کار رقیب بررسی شود. آیا کسب و کار شما برای مردان، زنان یا هر دو ارزش قائل است؟ مخاطبین شما بزرگسالان 20-30 ساله هستند یا نوجوانان؟ شخصیت افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما هستند چگونه تعریف می شود؟ ابعاد و وسعت بازار محصولات و خدمات شما چیست؟ یعنی چند درصد جامعه را تشکیل می دهند؟ جالب است بدانید که می توان از ابزارهای بازاریابی مختلف در مرحله طراحی چشم انداز کسب و کار استفاده کرد. به عنوان مثال با شناخت ادبیات مخاطب در موتورهای جستجو می توان کسب و کار جذاب تری ایجاد کرد. در واقع تحقیق در مورد کلمات کلیدی و درک ادبیات کاربران یکی از مهم ترین مراحل سئو است. اگر در این مرحله هستید پیشنهاد می کنیم با کمک مشاور سئو مراحل خود را هوشمندتر طی کنید. برای این کار کافی است وارد قسمت مشاوره سئو وبسیما شوید و با مشاورین ما در تماس باشید. 2- ارزش گذاری; بیان نکات مثبت ارزش گذاری کسب و کار به معنای دلیل خرید یا استفاده مشتریان از خدمات شرکت یا محصولات برند شما است. ارزش گذاری خوب ترکیبی از حل مشکل یا نیاز مشتری و افزودن ارزش به آن است. بیان ارزش باید ساده باشد و در یک جمله مفهوم کسب و کار شما را به مخاطب و سایر کارمندان نشان دهد. به عنوان مثال سایت فروشگاهی «بوکمیت» ارزش تجاری خود را در این جمله بیان می کند: «بوکمیت بهترین راه برای لذت بردن از کتاب است؛ در هر مکان و در هر زمان». پس برای ارزش گذاری از دیدگاه کسب و کار می توانید به نکات زیر توجه کنید: از دیدگاه مشتری چند نکته در مورد کسب و کار خود بنویسید. به عنوان مثال، اجازه دهید به مثال فروشگاه اینترنتی لباس برگردیم: خرید لباس ارزان و باکیفیت می تواند یک مزیت و ارزش رقابتی برای کسب و کار شما باشد. ارزش های کیفی؛ هر ویژگی که با اعداد و ارقام قابل اندازه گیری نباشد، اما بر احساسات مخاطب تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، خرید لباس هایی که سازگار با محیط زیست هستند. راه دیگر برای بیان ارزش تجاری این است که از خود بپرسید: مشتری برند شما را به خاطر چه چیزی به یاد می آورد؟ یا اینکه دوست دارید دیگران در هنگام معرفی برند شما چه ویژگی را به شما منتقل کنند. پاسخ به این سوالات ارزشی است که شرکت شما باید روی آن تمرکز کند. به همین دلیل باید روی بوم کسب و کار درج شود. این ارزش ها می توانند حتی در طراحی وب سایت تجاری نیز موثر باشند. بنابراین نوشتن ارزش مناسب نه تنها برای آینده شرکت و گسترش آن تاثیر دارد. همچنین در نوع فعالیت، قسمت های مختلف سایت و برند موثر خواهد بود. شرکت وبسیما نیز برای طراحی سایت به ارزش های هر کسب و کاری توجه ویژه ای دارد. فرقی نمی کند فروشگاه باشد یا سایت شرکتی. سایت مانند یک نمای تجاری است که باید با شخصیت و ارزش برند مطابقت داشته باشد. اگر شما هم قصد طراحی سایتی را دارید که کسب و کار شما را در مسیر موفقیت در آینده همراهی کند، به صفحه طراحی سایت شرکتی مراجعه کنید. 3- شناسایی کانال های ارتباطی با بخش مشتریان کانال های ارتباطی مسیرهایی هستند که مشتریان می توانند از طریق آن به کسب و کار شما دسترسی پیدا کنند و وارد چرخه فروش شرکت شوند. این موضوع توسط استراتژی های تجاری مشخص خواهد شد. سؤالات زیر می‌تواند به شما در شناسایی این کانال‌ها برای ارتباط با مشتریان کمک کند: چگونه ارزش‌ها را به هر بخش مشتری شناسایی شده در چشم‌انداز کسب‌وکار منتقل می‌کنید؟ مشتریان ما کجا هستند؟ آیا ما را در شبکه های اجتماعی می بینند؟ هنگام رانندگی و گوش دادن به رادیو؟ تماشای تلویزیون یا در رویدادها و کنفرانس ها؟ در واقع کانال های مختلف ارتباط با مشتریان شامل شبکه های اجتماعی، سخنرانی عمومی، ایمیل مارکتینگ، اینترنت، دیجیتال مارکتینگ، سئو، وبلاگ و موارد مشابه دیگر است. در مقاله بازاریابی محتوا می توانید با این روش بازاریابی بیشتر آشنا شوید. 4- حوزه های کلیدی فعالیت در چشم انداز کسب و کار. حوزه های کلیدی فعالیت هر کسب و کار به 3 دسته تقسیم می شوند. این بخش به طور کلی نوع فعالیت تجاری را مشخص می کند. در ادامه هر بخش را با یک مثال توضیح می دهیم: اقدامات کلیدی: فعالیت ها و اقداماتی است که شرکت برای دستیابی به اهداف و ارزش های تعیین شده انجام می دهد. منابع: این بخش شامل محیط کار، کامپیوتر، هاست و کارمندان است. شرکای کلیدی: اگر شرکت شما نتواند به تنهایی به ارزش های مشخص شده دست یابد، کدام شرکت یا کسب و کار می تواند کمک کند؟ با مشخص کردن هر یک از این بخش ها در بوم کسب و کار، دیگر نگران فراموشی موارد مهم نخواهید بود. پس از مشخص شدن این قسمت ها می توانید سرمایه لازم برای راه اندازی یا گسترش شرکت و فعالیت خود را نیز مشخص کنید. 5- درآمدزایی و جریان‌های درآمد، جریان‌های درآمد اصطلاحی است که نحوه تبدیل ارزش و راه‌حل‌ها به درآمد از مشتری را در زمینه کسب‌وکار تعیین می‌کند. روش های مختلفی برای تعیین این قسمت از بوم وجود دارد. مثال‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند: پرداخت به ازای هر محصول یا مشاهده کارمزد به ازای هر سرویس دریافتی هزینه‌های ثابت هزینه اشتراک سود سهام فیدهای ارجاع هر یک از این بخش‌ها نوعی استراتژی در نظر گرفته می‌شوند. برای بهره مندی از آن، باید از متخصص مربوطه مشاوره دریافت کنید. زیرا روش های ذکر شده برای همه مشاغل مناسب نخواهد بود. مزایای استفاده از بوم تجاری؛ ترسیم یک آینده موفق در این مقاله روش چشم انداز کسب و کار را به طور کامل بررسی کرده ایم. احتمالا با خواندن این مقاله تا حدودی از فواید آن مطلع شدید. مهمترین مزیت استفاده از بوم کسب و کار کمک به شروع یک فعالیت تجاری جدید است. از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: توانایی تجسم تصمیمات مهم در یک نگاه، توانایی بهبود و تغییر بخش های مختلف در مدت زمان کوتاه، امکان اشتراک گذاری با افراد دیگر بدون نیاز به ارائه طولانی، علاوه بر شرکت های نوپا، این روش برای شرکت هایی است که قصد تغییر زمینه فعالیت یا بزرگ را دارند آنها نیز کسب و کار خود را دارند، بسیار کاربردی خواهد بود. اما قبل از آن با شناخت نقاط ضعف و قوت شرکت، جهت یا نحوه ارتباط با مشتری را تغییر دهید. با گسترش استفاده از اینترنت، راه اندازی وب سایت ساده ترین راه برای ارتباط با مشتریان خواهد بود. از آنجایی که کانال های ارتباطی مشتریان در این زمینه نقش پررنگی دارند، پیشنهاد می شود با کارشناسان این حوزه تماس بگیرید. در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه راه اندازی وب سایت یا خدمات مشاوره سئو سایت با کارشناسان وبسیما با شماره 02191077701 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید