نتایج بررسی عملکرد فناوری XeSS اینتل با پردازنده های گرافیکی Nvidia و AMD



فناوری وضوح فوق العاده Intel XeSS DP4a با پردازنده های گرافیکی مختلف Nvidia و AMD آزمایش شده است و گاهی اوقات نتایج متفاوتی را نشان می دهد. در حالی که هنوز خبری از کارت گرافیک های سری Arc A7 اینتل برای پلتفرم دسکتاپ نیست، فناوری فوق رزولوشن هفته XeSS در گذشته در دسترس کاربران قرار گرفت و در حال حاضر عملکرد آن را فقط می توان روی لپ تاپ های سری Arc مشاهده کرد. پردازنده‌های گرافیکی و کارت‌های گرافیک پایین‌رده A380. البته محصولات دیگر تولیدکنندگان پردازنده های گرافیکی از جمله Nvidia و AMD نیز توسط Tom’s Hardware و PCGamer مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه مشاهده می کنید. فناوری XeSS دارای دو باینری داخلی است که یکی از آنها شتاب دهنده XMX در پردازنده های سری Arc اینتل است و دیگری از دستورالعمل DP4a که در اکثر کارت های گرافیک مدرن وجود دارد پشتیبانی می کند. این موضوع باعث شده تا پردازنده های گرافیکی قدیمی تری مانند سری پاسکال انویدیا و گرافیک های نسل یازدهم اینتل به همراه پردازنده های گرافیکی AMD Vega20 و Navi 12 و مدل های جدیدتر آن ها این قابلیت را داشته باشند. اکثر منابع بررسی سخت افزار در حال حاضر در حال آزمایش عملکرد کارت های گرافیک سری NVIDIA هستند. تراشه‌های RTX 40 و Arc A7 متعلق به اینتل هستند، به این معنی که افراد زیادی در حال حاضر زمان لازم برای بررسی عملکرد XeSS را ندارند. اما به احتمال زیاد همزمان با انتشار نتایج بررسی تراشه های سری دسکتاپ Arc که برای هفته آینده برنامه ریزی شده است، بیشتر در مورد این فناوری بشنویم. خوشبختانه تاکنون چندین رسانه به بررسی عملکرد XeSS با سایر GPU ها پرداخته و سازگاری عملکرد آن را تایید کرده اند. برای این منظور PCGamer حالت بومی بازی ها را با حالتی که DLSS یا XeSS در آن فعال هستند مقایسه کرده است. در این تست از کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti استفاده شده است. XeSS در حالت Quality نرخ فریم 112 را در Shadow of the Tomb Raider ثبت کرد که کمی کمتر از DLSS خود انویدیا است. Tom’s Hardware نتایج دقیق‌تری ارائه کرده است که نشان می‌دهد پردازنده‌های گرافیکی مدرن و قدیمی‌تر Nvidia و AMD چگونه با استفاده از فناوری پیشرفته اینتل کار می‌کنند. اما نتایج این تست جالب به نظر می رسد; در جایی که XeSS با تمام گرافیک های آزمایش شده کار می کند، بهبود عملکرد قابل توجهی را نشان نمی دهد. در برخی موارد، هنگام اجرای XeSS، بازی حتی کندتر اجرا می شود. برخی افراد بر این باورند که این ممکن است به دلیل ناسازگاری با دستورالعمل DP4a در برخی از گرافیک ها به صورت بومی باشد. یعنی در این موارد از شبیه ساز نرم افزاری با اعداد صحیح 24 بیتی استفاده شده است. احتمالاً به همین دلیل است که سری‌های RX Vega و Navi 10 با فعال کردن این ویژگی کندتر عمل می‌کنند. از طرفی احتمال گلوگاه 6 گیگابایت حافظه VRAM مطرح شده است که معمولا برای بازی 4 ساله که عرضه شده مشکلی ایجاد نمی کند. نتایج نشان داده شده در بالا عملکرد فناوری XeSS را در حالت کیفیت مشخص می کند. جایی که فناوری اختصاصی اینتل در رتبه دوم پایین تر از حالت کیفیت DLSS با رزولوشن اصلی 1440p قرار دارد. اینتل تأیید کرده است که عملکرد و کیفیت تصویر ممکن است بین XeSS DP4a و XeSS XMX متفاوت باشد. به عنوان مثال، XeSS DP4a در برخی موارد بهبودی در عملکرد بازی ایجاد نکرده است و عملاً با حالت بومی برابری می کند. این نتیجه بخشی از گزارشی است که به تازگی توسط Tom’s Hardware منتشر شده است. با این حال باید گفت که ما هنوز در ابتدای زندگی XeSS هستیم و هنوز چیزهای زیادی برای بهبود و اصلاح وجود دارد. از طرفی اینتل با عرضه کارت های گرافیک سری Arc A7 می تواند الگوریتم Arc XMX را پیش ببرد. خبر خوب این است که یک API و مدل برای این سری وجود دارد. پیشرفت فرآیند توسعه شامل هر دوی آنها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید