یادبود چرخ مداری سوبارو; اولین مفهوم خودرو و موتور سیکلت بدون هابل در جهان


از زمان اختراع اولین چرخ، انسان ها به دنبال راه هایی برای بهبود و یا حتی طراحی مجدد شکل و عملکرد این ابزار بوده اند. امروز قصد داریم طرحی را بررسی کنیم که در سال 1989 با نام چرخ هابل یا چرخ مداری توسط فرانکو آسبارو پیشنهاد شد. اگر چرخ را بتوان با موفقیت دوباره اختراع کرد، کل صنعت را می توان دوباره تعریف کرد. این ایده جدیدی نیست و در طول قرن ها بسیاری از مردم سعی کرده اند چرخی بهتر، قوی تر، سریع تر و کارآمدتر طراحی و بسازند. یکی از آنها فرانکو اسبارو بود که در سال 1989 از اولین چرخ های بدون هاب جهان رونمایی کرد. به عنوان بخشی از پروژه Osmos (سیستم مداری اصلی سوبارو موتاس)، این سبک جدید طراحی چرخ ها نسخه کاملاً متفاوتی از چرخ های سنتی بود. اما هدف از ساخت آن چه بوده است؟ از رویا تا واقعیت، مشخص نیست که فرانکو اسپارو هنگام ساخت این طرح چه چیزی در ذهنش بوده است. با این حال، با توجه به مقالات بی شماری در مورد دینامیک و عملکرد چرخ هابلس، این طراحی منحصر به فرد است زیرا تعدادی از اجزای مورد استفاده در مونتاژ و عملکرد چرخ را حذف می کند. این به معنای وزن کمتر و در نتیجه سرعت بیشتر است، با این فرض که درگ تغییر نمی کند. به عنوان بخشی از این طرح، چهار وسیله نقلیه توسعه یافت که یکی از آنها کوپه با موتور جگوار 345 اسب بخار و درهای چرخان بود. سه وسیله نقلیه دیگر موتورسیکلت های عجیب و غریبی بودند که در اواخر دهه 80 توجه بسیاری را به خود جلب کردند و تا به امروز هم منحصر به فرد به نظر می رسند. اما چگونه یک چرخ بدون هابس کارآمد و ایمن بسازیم؟ طراحی سوبارو و بسیاری دیگر بر اساس دینامیک یاتاقان چرخ است. البته در اندازه و چیدمان داخلی آن تغییراتی ایجاد شده است، اما اصل طراحی آنها یکی است. نکته جالب در مورد این طراحی، سطح تطبیق پذیری سوبارو برای استفاده از آنها بود. ما نه تنها نسخه های بدون هابس را در مدل کوپه می بینیم، بلکه هر موتورسیکلت دارای سیستم محرکه متفاوتی است. موتورسیکلت سفید دارای یک توپی عقب است که توسط یک زنجیر بزرگ می چرخد، در حالی که موتور سیکلت قرمز سیستم زنجیر را حذف کرده یا آن را در بازوهایی که چرخ جلو را در جای خود نگه می دارد پنهان کرده است. به نظر می رسد چرخ عقب در این نسخه فقط برای ترمز استفاده می شود. آخرین موتورسیکلت رونمایی شده یک مدل سیمی بود که تنها برای نشان دادن پویایی این چرخ مورد استفاده قرار گرفت. رویای درهم شکسته چرخ هابلس در سال 1991، اسبارو حقوق طراحی خود را به دومینیک موتا فروخت که قرار بود چرخ هابلس را به سطح جدیدی برساند که برای سال های آینده مورد استفاده قرار می گرفت. این طرح موفقیت آمیز نبود. اما دلیل آن چیست؟ در واقع، چرخ هابلس فقط از نظر بصری زیباست. از مشکلات این طراحی می توان به بحث انتقال نیرو، ترمزگیری ایمن و فرسودگی سریع قطعات اشاره کرد. بیش از 30 سال از رونمایی سوبارو و موتا از این سیستم می گذرد. آیا وضعیت برای چرخ های هابلس بهبود یافته است؟ امروزه افراد بی‌شماری ایده‌های خود را برای نحوه ظاهر و عملکرد این چرخ‌ها ارائه می‌کنند و حتی کل کسب‌وکارها بر اساس چرخ هابلس شکل گرفته‌اند. از جمله می توان به Revo Bikes، Verge Motorcycles و مهندسان یوتیوب اشاره کرد که نحوه ساخت این چرخ ها را در یک گاراژ خصوصی آموزش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید